Wyciek czynnika izoterma

Agregaty chłodnicze samochodowe pozwalają na przebudowę dowolnego busa, czy auta półdostawczego na chłodnię. Zabudowa izoterma jest tańsza niż kupno auta wyprodukowanego jako auto chłodnicze. Na rynku funkcjonuje wiele firm, które zajmują się tego typu przeróbkami a potem serwisowaniem samochodów.

Agregat chłodniczy, który jest zamontowany w samochodzie działa w z uwagą dokładnie taki sam sposób, jak agregat w lodówce. Czynnik chłodniczy (glikol, freon albo inna substancja) krąży przez cały czas w obiegu zamkniętym, a jego ruch sprawia sprężarka, która włącza się i wyłącza w zależności od tego, czy żądana temperatura została uzyskana. Tak sprężony gaz trafia do skraplacza, który zwykle znajduje się oprócz samochodem, na zewnątrz.. W skraplaczu zmienia swoją postać w ciecz (stąd nazwa skraplacz) i oddaje pozyskane ciepło z komory auta, ażeby ponownie się schłodzić. Następnie tak schłodzona ciecz przemieszcza się rurkami plastikowymi do parownika i chłodzi komorę samochodu. W związku z tym, że w czasie skraplania część gazu wydostaje się z obiegu, w pewnych sytuacjach powinno się uzupełniać czynnik chłodzący. Agregat samochodowy chłodnia może działać bezawaryjnie kilka lat, niemniej jednak nierzadko w pewnych przypadkach niezbędna jest naprawa. W pewnych przypadkach zapycha się filtr przepływu cieczy. To sprawia, że czynnik chłodzący nie może zdobyć się do parownika. Wówczas konieczne jest rozmontowanie całego układu i wyczyszczenie filtra. W większości instalacji filtr zamontowany jest w widocznym miejscu i można to zrobić własną pracą, bez konieczności wizyty w serwisie. Nowe instalacje w pewnych sytuacjach się zapowietrzają, to też dość prosta awaria, którą zwykle udaje się wyeliminować poprzez odkręcenie na moment zaworu zabezpieczającego. Jeżeli już w układzie pojawi się wyciek lub problem z uruchomieniem agregatu, konieczna jest wizyta w serwisie. Tego rodzaju awarii nie da się usunąć bez fachowego sprzętu. Kiedy w samochodzie powietrze nie schładza się do żądanej temperatury całkiem możliwe, że jest za mało czynnika chłodzącego. Identycznie, gdy schładzanie trwa zbyt długo.

Zobacz: agregaty chłodnicze samochodowe.